Lapsena kuuntelin luettua satua, kunnes äiti tuli hakemaan kotiin ja satu jäi kesken. Olisi hauska löytää satu, ja saada selville sen loppu. Sadussa nuori…

Kysytty

Lapsena kuuntelin luettua satua, kunnes äiti tuli hakemaan kotiin ja satu jäi kesken. Olisi hauska löytää satu, ja saada selville sen loppu.

Sadussa nuori neito ratsasti hevosella/aasilla tms kaupunkiin yllään vain kalastusverkko.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä lienee kansansatu, josta on useita versioita. Se tunnetaan mm. nimellä "Mökintyttö ja kuningas" sekä "Viisas torpantyttö". Samaa satua on aiemminkin etsiskelty palvelussa, tässä vastaus vuodelta 2021: https://www.kirjastot.fi/kysy/luen-aale-tynnin-runoa-kalastajan?languag…