Lapsena kuulin runon, joka alkoi 'Kotikana kaunis, kaikkein hyvä tuttu...' jatkossa kana tilaa itselleen suutarilta kengät, mutta 'oppipoika kengä pahoin pilas…

Kysytty

Lapsena kuulin runon, joka alkoi 'Kotikana kaunis, kaikkein hyvä tuttu...' jatkossa kana tilaa itselleen suutarilta kengät, mutta 'oppipoika kengä pahoin pilas...' Kenen runo ja mistä löytäisin sen kokonaan ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on nimeltään Miksi kana kengittää? ja se löytyy Aarni Penttilän tekemästä lukukirjasta Hyvästi Aapiskukko!(1.painos 1939, näköispainos 2000). Runon tekijä on sen sijaan epäselvä. Lukukirjassa runon lähteeksi mainitaan "Ilvola". Sillä tekijänimellä ei löydy kirjaston tietokannasta mitään. Ilvola olisi saattanut myös tarkoittaa Joel Lehtosen kirjaa Ilvolan juttuja, joka sisältää sovituksia suomalaisista eläinsaduista. Selasin Ilvolan juttuja läpi, mutten löytänyt runoa siitä.
Jos tarvitset tarkan tiedon tekijästä, voimme yrittää selvittää asiaa edelleen.