Lainasin useasti erästä lastenkirjaa noin 1966-1972. En muista sen nimeä enkä kirjoittajaa. Se oli Tammen kultaisten kirjojen kokoinen, vähän tekstiä, paljon…

Kysytty

Lainasin useasti erästä lastenkirjaa noin 1966-1972. En muista sen nimeä enkä kirjoittajaa. Se oli Tammen kultaisten kirjojen kokoinen, vähän tekstiä, paljon kuvia. Tarina: Mummo liukastui ja jalka paketoitiin. Hän ei voinut valmistella joulua eikä tehdä myöskään torikauppaan myytävää. Pikkuinen tyttö alkoi touhuta: hoiti mummoa, kotia, teki minttukarkit ja myi ne torilla. Matkalla torille tyttö katseli näyteikkunassa olevaa nukkea. Hän toivoi kovasti sitä lahjaksi. Eräänä päivänä nukke oli kadonnut ikkunasta ja tyttö oli surullinen. Tarinalla oli onnellinen loppu: mummon jalka parani, torilta saatiin hyvät raha - ja jouluna mummo ojensi paketin tytölle: sieltä ilmestyi se näyteikkunassa ollut nukke!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Astrid Lindgrenin Taina Tomera auttaa mummia (Kajsa Kavat hjälper mormor, 1958 ). Teoksessa on Ilon Wiklandin kuvitus ja se julkaistiin suomeksi ensimmäisen kerran vuonna 1963 Marja Makkosen suomennoksena.

Teoksen saatavuuden pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa voit tarkistaa Helmet-haulla.

Taina Tomera auttaa mummia Kirjasammossa

https://www.helmet.fi/fi-FI