Lainasin äänikirjan Oehlandt, Elossa (mp3). Ei toimi auton soittimessa. Tähän mennessä kaikki mp3-äänikirjat ovat toimineet. Missä vika?

Kysytty

Lainasin äänikirjan Oehlandt, Elossa (mp3). Ei toimi auton soittimessa. Tähän mennessä kaikki mp3-äänikirjat ovat toimineet. Missä vika?

Vastaus

Vastattu

Jos laitteesi kerran lukee mp3-formaattia, niin silloin vika johtuu todennäköisesti viallisesta levystä. Siinä voi olla naarmuja, likaa tai jokin muu vaurio mikä estää toimimisen. Valitettavasti kirjaston aineistoa käsitellään usein huolimattomasti ja kovakouraisesti, mutta levyt ovat herkkiä häiriöille. Esim. rasvaiset sormenjäljet levyn pinnassa voivat estää toimimisen, tai yksi ainoa riittävän syvä naarmu kriittisessä kohdassa. Tämän tarkempaa vastausta on mahdotonta antaa itse levyä ja laitetta näkemättä. Myöskin soittolaitteissa on suuria eroja ja toiset laitteet ovat herkempiä levyjen virheille kuin toiset, niissä on heikompi ns. virheenkorjauskyky.