Lain mukaan etunimen pitää olla vakiintunut samalle sukupuolelle, eli pojan ja tytön nimiä ei lähtökohtaisesti saa sekoittaa. Ks. https://www.finlex.fi/fi/laki…

Kysytty

Lain mukaan etunimen pitää olla vakiintunut samalle sukupuolelle, eli pojan ja tytön nimiä ei lähtökohtaisesti saa sekoittaa. Ks. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170946.

Miksi sitten näkyy, että pojan nimiä on tytöillä ja tytöillä pojan nimiä, kun lain mukaan näin ei saisi olla? Esimerkiksi Joonas-nimeä on annettu alle 15 naiselle, Jaria alle 15 naiselle, Jaanaa alle 15 miehelle ja Kiraa alle 25 miehelle. Tiedot ovat osoitteesta https://nimipalvelu.dvv.fi/ ja löytävät hakusanoja käyttämällä.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Viittaat Etu- ja sukunimilakiin, joka on ollut voimassa 1.1.2019 alkaen. Laki ei ole voimassa takautuvasti, joten se ei päde aiemmin annettuihin nimiin. Toki aiemmassakin laissa taisi olla samantyylinen teksti.

Joonaksen ja Jaanan kohdalla tuo "alle 15" muodostuu kolmesta "alle 5" -merkinnästä, koska yksityisyyden suojan takia tuon tarkempia tietoja ei rekisteristä saa henkilönimistä, joista on vain korkeintaan muutamia hakutuloksia. Todennäköisesti tuo tarkoittaa minimiä, eli yhteensä 3 kpl.

Toki massatietojen tilastoinnissa voi jäädä rekisteriin pieniä virheitä, jotka voivat selittää osan poikkeuksista. Samoin sukupuolta vaihtaessa voi muutoskohtaan jäädä mahdollisesti merkintä nimestä toisen sukupuolen sarakkeeseen, jetenkin os tämä ei tapahdu samaan aikaan (tästä voi kysyä tarkemmin rekisteriä ylläpitävältä Digi- ja viestintävirastolta).

1 ääntä

Kommentit

Nimilaki on laadittu vasta itsenäistymisen jälkeen, ja sen laatijat ovat joutuneet tunnustamaan ettei Suomessa perinteisesti ole olut niin tarkkaa jakoa miesten ja naisten nimiin. Muistelen, että raja, jonka jälkeen nimi muuttuu sukupuolitetuksi, on aiemmin ollut pari sataa, mutta tarkemmin en tiedä mikä historia rajalla on. On kuitenkin aika omituista, että eduskunta perustelee sukupuolittamista sumalaisen perinteen säilyttämisellä. Jostain syystä sukupuolitettuja nimiä vaativia nimilakeja on nimenomaan luterilaisissa maissa. Ruotsi ja Islanti ovat jo siitä luopuneet, ja Tanskassa ja Norjassa on poikkeus trans-ihmisille. Vain Suomessa ja Sakassa on vielä tiukka binääri. Lähde: nimilain viimeisimm'n muutoksen valmisteluaineisto julkisessa lähteessä (valtioneuvosto tai edustkunta, en muista). Islannissa muutos on tehty vasta tuon valmisteluaineiston muodostamisen jälkeen.

Kyllä, aikaisemmassa laissa oli "samantyylinen teksti", tarkemmin sanoen:
"ei voida hyväksyä pojalle naisennimeä eikä tytölle miehennimeä".
Säädös 253/1991, 32b § 2. Se kumosi aikaisemman lain 1265/1945, joka ei ilmeisesti ole luettavissa internetistä; pitäisi katsoa painetusta kirjasta.
Lähde: www.finlex.fi.