Lähestyisin Teitä asiassa, jolla en toki halua aiheuttaa vaivaa, mutta kysyisin, jos Teillä sattuu olemaan suoralta kädeltä vastaus kysymykseeni. Suomen…

Kysytty

Lähestyisin Teitä asiassa, jolla en toki halua aiheuttaa vaivaa, mutta kysyisin, jos Teillä sattuu olemaan suoralta kädeltä vastaus kysymykseeni.

Suomen hallituksessa oli ilmeisesti 30- tai 40-luvulla ministerinä jonkinlaisena "täydennysmiehenä rautatieläistaustan omaava henkilö (tästä rautatieläisyyden "laadusta" en ole varma, oliko veturinkuljetttana, konduktöörinä vai minä). Tämä henkilö tapasi sotien jälkeen ilmeisesti Nehrun ja tostesi hänellä siihen tapaan (sanamuodoista en ole nyt varma), että olimme sitten viime sodiassa vastapuolilla. Nehru ei oikein ymmärtänyt ja suomalainen lisäsi siihen, että te olitte silloin Brittien vallan alla. Myöhemmin tämä suomalainen itse, haamukirjoittaja tai jälkipolvet ovat tehneet kaiketi jonkinlaisen muistelmateoksen hänestä (jossa on kuulemani mukaan käsitelty niin sisällissotaa kuin aikanaan tärkeää kielikysymystäkin).

Kysyisinkin Teiltä, sattuuko olemaan suoralta kädeltä tietoa, kuka tämä ministeri oli, mikä kirja on kyseessä ja kuka sen on mahd. kirjoittanut?

Ja kuten sanoin en halua aiheutta asialla vaivaa mutta, jos satutte tietämään asian, olisi siitä loistava apu (kun omissa asian "tonkimisissa" on tähän mennessä yllä olevien tietojen puutteellisuuksista johtuen ennemmin tai myöhemmin seinä vastaan).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimme Edustajamatrikkelista ilmoittamillasi tuntomerkillä sopivaa kansanedustajaa ja löysimme seuraavan. Emme mitenkään voi olla varmoja, että hän on etsimäsi henkilö. Tämä on tulos meidän työstämme.

Onni Peltonen on ollut kansanedustajana vv. 1933 – 1961. Hän on ollut veturinkuljettaja ja ministerinä olettamanasi aikana.
Edustajamatrikkeli 1907 – 2000 löytyy Eduskunnan internet-sivuilta, jossa käy ilmi mm. ministeriydet ja eduskunnan toimielimet, joissa ko. henkilö on toiminut.

Nehru on ollut vierailulla Suomessa 18-20.6.1957 ja käynyt tuolloin Eduskunnassa. Ei ole tietoa, keitä henkilöitä hän tapasi tuolloin.

Olavi Hurri on kirjoittanut teoksen Onni Peltonen Keski-Suomen veturina, Jyväskylä 1994. Tätä teosta ei valitettavasti ole kokoelmissamme, joten emme voi tarkistaa, mitä siinä sanotaan aiheesta.