Läheisellä pellolla pesii nyt useita lokkeja. Jos olisin nääntymässä nälkään, voisinko käydä keräämässä joka päivä muutaman munan ja kypsentää ne ruoaksi? Siis…

Kysytty

Läheisellä pellolla pesii nyt useita lokkeja.
Jos olisin nääntymässä nälkään, voisinko käydä keräämässä joka päivä muutaman munan ja kypsentää ne ruoaksi?
Siis soveltuvatko lokkien munat ihmisravinnoksi, ovatko ne niin kuin kananmunia?
Tietenkään en tee niin, taitaapa olla jopa laissa kiellettyä mutta milloin Suomessa on viimeksi syöty lintujen munia ihan nälkään.
Kalle Päätalo kertoo eräässä teoksessaan, kuinka hän 30-luvun pulavuosina onnistui löytämään villihanhen pesän ja keitti sieltä löytämänsä munat.
Oliko se jo silloin laitonta?

Vastaus

Vastattu

Lokin munat soveltuvat ihmisravinnoksi, mutta niissä voi olla ympäristömyrkkyjä. Ylen artikkelin mukaan luonnonsuojelulaki kielsi munien keräilyn 1960-luvulla, joten sitä ennen munien keräily olisi ollut laillista - tosin siitä ei ole tietoa, saiko toisen mailta kerätä linnunmunia.

Vanhoista sanomalehdistä löytyy jonkin verran uutisia munien keräilystä, mutta lehtijutut käsittelevät yleensä pelkästään munien keräilyä osana jonkinlaista luonnontieteellistä tutkimusta. Vuodelta 1937 löytyy kuitenkin lehtijuttu, jossa mainitaan vesilintujen munien syöminen.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Iida Turpeisen Elolliset-kirjan esittelystä (kulttuuritoimitus.fi):
Lopulta päädytään vielä 1950-luvulle. Pienessä episodissa pääosassa on John Grönvall, joka on mestarillinen linnunmunien konservoija. Munien keräily oli aikoinaan suosittu harrastus luonnonystävien keskuudessa. Sittemmin harrastus on kielletty, sillä niin luonnonystäviä kuin kerääjät kenties olivatkin, laajamittainen munien keräily on ajanut monia lintulajeja ahtaalle. Grönvall innostuu ystävineen suojelemaan lintuja Loviisan edustalla olevalla Aspskärin saarella, toimien siten suomalaisen luonnonsuojelun pioneerina.