Kysyn kuulantyönnöstä. Onko seniorien kuulan paino sama kuin yleensä eli 7,26 kg? Vai voivatko ikääntyneet työntää kevyempää kuulaa?

Kysytty

Kysyn kuulantyönnöstä. Onko seniorien kuulan paino sama kuin yleensä eli 7,26 kg? Vai voivatko ikääntyneet työntää kevyempää kuulaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuulan paino on erilainen eri ikäluokissa, joten seniorit käyttävät kevyempää kuulaa. Suomen Veteraaniurheiluliiton ry:n sivuilta löytyy taulukko "Suomessa käytettävät WMA:n aita-este- ja välinemitat". Siinä kerrotaan, että 50-59 -vuotiaiden miesten kuula painaa 6000 g, 60-69 -vuotiaiden kuula 5000 g, 70-79 -vuotiaiden 4000 g ja yli 80-vuotiaiden 3000 g.

Suomessa käytettävät WMA:n aita-este- ja välinemitat:
http://www.svu.fi/kilpailut/kilpailusaannot-ja-pistelaskurit/

Lähde: Suomen Veteraaniurheiluliitto ry