Kysyn Imboilan tilan nimen syytä, kun niitä on useampia eri paikkakunnilla?

Kysytty

Kysyn Imboilan tilan nimen syytä, kun niitä on useampia eri paikkakunnilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos lähtökohdaksi otetaan sukunimi, sukunimeä Immonen voi pitää yleissavolaisena. Immo on kirkollisen Immanuelin yleisimpiä suomalaisten käyttämiä muunnoksia, mutta on myös tuotu esiin, että Immo sekä Imma, Immi, Impi ja Impo -nimet voidaan rinnastaa vanhoihin saksalaisin henkilönnimimuotoihin Imma, Immo ja Ymme.

Sukunimet-teoksessa mainitaan, että jo 1900-luvun alussa läntiset asutusnimet kuten Halikon ja Maskun Immala, Kangasalan Immi, Kuusjoen Impola, Paimion ja Naantalin Immoinen sekä Tl. Lapin, Lohjan, Karjalohjan ja Rauman Immola on liitetty germaaniseen henkilönnimeen, josta skandinaavitkin ovat muinoin käyttäneet muotoja Imma ja Immi. Rauman Immola kuuluu murteessa ImBola, ja Kurkijoella ja Kiteellä ovat esim. 1600-luvulla vaihdelleet asut Immoinen, Imboinen ja Imbanen, joten nimet Impola ja Imponen on katsottava samakantaisiksi Immosen kanssa Pohjois-Pohjanmaalla 1500-luvun loppupuoliskolta lähtien esiintynyttä sukunimeä Imponen eivät tutkijat ole pitäneet savolaislähtöisenä. Impola -nimisiä on paitsi Lounais-Suomessa myös pohjoisessa: Siikajoella, Pyhäjoella, Kemijärvellä, Paltamossa ja Raahessa (sukunimenä). Esim. Saloisissa 1647 Bertill Imboi.

Imboila paikannimenä voi olla monessa muodossa: Imboila, Imbola, Impola.

Lähteet:

Mikkonen, Pirjo ja Sirkka Paikkala: Sukunimet (2000 uudistettu laitos, s. 152-153)

Pertteli Parish, Turku-Pori, Finland Genealogy https://www.familysearch.org/en/wiki/Pertteli_Parish,_Turku-Pori,_Finland_Genealogy