Kysymys väestöhälyttimistä, ennen niitä testattiiin aina joka kuukauden 15.päivä, onko tietoa milloin testauspäivä muuttui joka kuukauden ensimmäiseksi…

Kysytty

Kysymys väestöhälyttimistä, ennen niitä testattiiin aina joka kuukauden 15.päivä, onko tietoa milloin testauspäivä muuttui joka kuukauden ensimmäiseksi maanantaiksi.

Vastaus

Vastattu

Nykyään hälyttimien testaus tapahtuu jokaisen kuukauden ensimmäisenä maanantaina klo 12:00 soittamalla kokeilumerkki. Mikäli maanantaina on esimerkiksi juhlapyhä, kokeilua ei järjestetä. Kokeilumerkki on yhtämittainen tasainen hälyttimen ääni, joka kestää 7 sekuntia. Käytäntö yhtenäistettiin 1.6.2009. Sitä ennen kokeiluajankohta vaihteli eri pelastuslaitosten alueilla.

https://pelastustoimi.fi/koti-ja-arki/hatatilanne/vaaramerkki

https://www.sttinfo.fi/tiedote/vaeston-varoittamista-testataan-joka-kuu…

Helsingin Sanomien uutisoinnin mukaan esimerkiksi vuonna 1992 testauspäivä oli Helsingissä joka kuukauden 15. päivä.

HS 3.9.1992

2 ääntä

Kommentit

Muistan, että muutama vuosi sitten koe tehtiin joka viikon maanantai klo 12. Sietäisi tehdä edelleen! Koehälytys saattaa jäädä tulematta, kuten tapahtui viimeksi.