Kysymykseni: Runomatinean aihealueena on tällä kertaa MIES. Kysyn nyt erityisesti kyseisessä matineassa lausuttavaksi soveltuvia, puhuttelevia, mies-aiheisia…

Kysytty

Kysymykseni: Runomatinean aihealueena on tällä kertaa MIES. Kysyn nyt erityisesti kyseisessä matineassa lausuttavaksi soveltuvia, puhuttelevia, mies-aiheisia runoja. 3 - 4 runoa riittää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Miesaiheisia runoja on kovin erilaisia, alla on luettelo aihetta eri tavoin lähestyvistä teoksista. Toivottavasti niiden joukosta löytyy sopivia. Kaikki kirjat ja cd löytyvät Helmet-kirjastojen kokoelmista (www.helmet.fi).

- Pimeän kirkkaus : runoja / Claes Andersson (2010)
- Kynnä "elämänsarkaa" syvältä / Matti Hulkkonen (2009)
- Erosta elossa : ero-opas miehille / Jouni Linnankoski, Markku Valtonen, (tietokirja, sisältää myös runoja, runot: Sampo Puoskari, 2008)
- Kantelettaren lauluja miehen elämästä (cd-levy, 2005)
- Matka on unta : runoja ja kuvia / tekstit Timo Hildén ; kuvat Juha Kärkkäinen (2002)
- Suomalainen mies ja muita runoja / Eero Toiviainen (1998)
- Pojat lennättävät runon leijaa / Claes Andersson .. [et al.] ; toimittanut Vesa Niinikangas (1997)
- Mies joka luki runon : suomalaisten miesten valitsemia runoja / toimittanut Salme Saure (1995)
- Lastenvaunut pääkaupungissa : runoja / Tapani Tavi (2008)
- Alkaa eilinen / Hannu Kankaanpää (1998)
- Rekkakuorma ajan soraa / Juha Luodeslampi (2010)
- Meri kuin peili / Heimo Lajunen (2009)
- Taukopaikka : miesrunoja / toimittanut Marja Mielityinen (2009)
- Vanheten / Pekka Piirto (2007)
- Suruttoman saattohoito / Pekka Kejonen (2005)

Lisää vinkkejä ”miesrunoilijoista” löytyy 12.6.2010 järjestettyjen Annikin runofestivaalien esiintyjistä:

http://www.annikinkatu.net/runofestivaali2010/