Kysymykseni on Anni Swanin kirjoittamasta sadusta, jonka nimi on Satu kolmesta lapsesta, jotka menivät kevättä hakemaan. Kertomuksessa Kevään haltiatar ei aio…

Kysytty

Kysymykseni on Anni Swanin kirjoittamasta sadusta, jonka nimi on Satu kolmesta lapsesta, jotka menivät kevättä hakemaan. Kertomuksessa Kevään haltiatar ei aio tulla Suomeen ja talvi vain jatkuu. Silloin lapset lähtevät etelään kevättä hakemaan.
Teoksen lopussa kirjailija on kirjoittanut ”keväällä 1899”. Haluaisin tietää, mitä tämä vuosiluku merkitsee, mitä kirjailija halusi sanoa.

Vastaus

Vastattu

Vuonna 1899 Suomessa elettiin raskaita ensimmäisen sortokauden vuosia. Venäjä kiristi otettaan autonomisesta Suomesta. Lisäksi kevät oli todella myöhässä. Vesi nousi yllättävän korkealle meressä ja järvissä.

  Sadun lapset olivat niitä lapsia, joille Anni Swan sadun oli ensin kertonut. Tässä sadussa esiintyvät lapset ovat Heikki Järnefelt, Eva ja Ruth Sibelius ja pienenä kuollut Kirsti Sibelius.

Lisätietoja Anni Swanin tuotannosta löydät kirjasta Maija Lehtonen : Anni Swan Wsoy 1958