Kysymykseni liittyy Oulun historiaan. Äitini (nyt 87v) kertoo sisarensa syntyneen vuonna 1929 Sonnisaaressa. Olen lukenut, että Tuirassa avattiin…

Kysytty

Kysymykseni liittyy Oulun historiaan. Äitini (nyt 87v) kertoo sisarensa syntyneen vuonna 1929 Sonnisaaressa.
Olen lukenut, että Tuirassa avattiin synnytyssairaala jo 1926.
Onko mahdollista, että tätini olisi kuitenkin syntynyt Sonnisaaressa 2.4.1929?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjallisten lähteiden mukaan Oulun kaupungin ensimmäinen kunnallinen synnytyslaitos toimi Sonnisaaressa 1903-1926. Tämän jälkeen samoissa rakennuksissa toimi Mannerheimin Liiton paikallisosaston lastenseimi, joka siirtyi kaupungin haltuun 1927. Vuoteen 1929 Sonnisaaressa toimi "Koteja kodittomille lapsille" -yhdistys (Nyk. Pelastakaa Lapset ry. Mistään ei löytynyt mainintaa, että Sonnisaaressa olisi ollut synnytyksiä vuoden 1926 jälkeen.

1 ääntä

Kommentit

Olen syntynyt Sonnisaaren synn.lait. 1945, samoin sisarukseni 1947.
Näin sanoi äitini, syntyperäinen oululainen ja siellä asunut.

Olen syntynyt Sonnisaaren synn.lait. 1945, samoin sisarukseni 1947.
Näin sanoi äitini, syntyperäinen oululainen ja siellä asunut.