Oliko Istuva Härkä INTIAANIPÄÄLLIKKÖ?

Kysytty

Hei!

Kysymykseni kuuluu, että oliko Istuva Härkä INTIAANIPÄÄLLIKKÖ?

Vastaus

Vastattu

Istuva Härkä oli intiaanipäällikkö ja yksi kuuluisimmista koskaan eläneistä intiaaneista.

Istuva Härkä (Sitting Bull) syntyi luultavasti vuonna 1831. Hänen perheensä oli hyvämaineinen ja arvostettua päällikkösukua hunkpapojen keskuudessa. Hunkpapat olivat yksi läntisten siouxien eli lakotojen seitsemästä heimosta.

Lapsena Istuva Härkä tunnettiin nimillä Jumping Badger ja Slow. Kuuluisan nimensä, jolla hänet tunnettiin koko loppuelämänsä ajan, hän sai 14-vuotiaana osallistuttuaan ensimmäiseen taisteluunsa ja osoitettuaan siinä suurta urhoollisuutta. Istuva Härkä eteni menestyvälle hunkpapa-miehelle sopivaa reittiä maineeseen heimonsa keskuudessa. Hän oli ennen kaikkea kykenevä ja urhea soturi, joka keräsi statusta, varallisuutta ja hevosia. Hunkpapojen sotapäälliköksi hänet nimitettiin vuonna 1857 ja 1869 hänet valittiin vasta perustetun "kaikkien lakotojen" sotapäällikön asemaan. Käytännössä Istuva Härkä oli edelleen vain yksi leirikunnan johtaja siinä kuin muutkin vastaavat, eikä tämä päätös tuonut mukanaan mitään käytännön muutoksia: tällainen yksi johtaja oli täysin vastoin lakotojen perinteistä erittäin individualistista kulttuuria.

Vuodesta 1881 alkaen reservaattielämää viettänyt Istuva Härkä kuoli 15. joulukuuta 1890, kun 44 hengen intiaanipoliisiosasto (intiaaniasiamiehen komennossa toiminut reservaatin oma poliisi) saapui pidättämään häntä kotoaan. Istuvan Härän seuraajat kokoontuivat vastustamaan pidätystä ja yhteenotto yltyi tulitaisteluksi, jossa tämä ammuttiin kuoliaaksi oletettavasti enemmän vahingossa kuin tarkoituksella.

Aktiivisen soturinuran lisäksi Istuva Härkä oli myös tunnustettu pyhä mies ja näkyjen näkijä. 1860-luvun lopussa hän piirsi itsestään 63 omaelämäkerrallista taistelukuvausta. Hän teki myös useita lauluja, joista hänet muistettiin arvostettuna runoilijana.

Lähde:
Tapio Heinäaro, Istuvan Härän elämä. - Kajo' 13(2009) : 1, s. 67-73