Kysymykseni koskee Väinö Linnan, "Tuntematon sotilas" , romaania. Wikipedia mukaan: "Tuntematon sotilas on vuonna 1954 ilmestynyt Väinö Linnan kirjoittama…

Kysytty

Kysymykseni koskee Väinö Linnan, "Tuntematon sotilas" , romaania.

Wikipedia mukaan: "Tuntematon sotilas on vuonna 1954 ilmestynyt Väinö Linnan kirjoittama sotaromaani, joka kuvaa konekiväärikomppanian kokemuksia jatkosodassa. Esikuvana on Linnan oma sodanaikainen yksikkö, joka kuului eversti Pietari A. Autin komentamaan jalkaväkirykmentti 8:aan (JR 8). ".

Wikipediassa on mainittu esikuvia kirjan henkilöille, kuten esimerkiksi Antero Rokalle Viljam Pylkäs.

Onko kirjassa esikuva itse Väinö Linnalle?

Vastaus

Vastattu

Kirjailija Jaakko Syrjän Muistissa Väinö Linna -teoksen lähteenä on ollut "kaikki mitä Väinö on minulle elämästään kertonut, ja minkä olen itse nähnyt ja kokenut 40-vuotisen ystävyytemme aikana".

Kyseisessä teoksessa (2004, s. 333-334) Syrjä kirjoittaa seuraavasti: "Ovatkohan yhdenkään suomalaisen romaanin henkilöt joutuneet sellaisen esikuvajahdin kohteiksi kuin Tuntemattoman sotilaan? - - Vähän jo kyllästyneenä Väinö sanoi minulle kerran mahdollisimman selvästi: todellisia esikuvia ovat vain Pylkäs ja Koskelan esikuva Einari Kokkonen. Kun Väinö sitten myöhemmin jossakin yhteydessä kertoi jääkärikapteeni Kärnästä, komppanianpäälliköstään, oli helppo todeta, että kyllä hänkin aika läheisesti muistutti kapteeni Kaarnaa, vaikka ei ollutkaan antanut viitteitä Kaarnan sisäiseen hyrinään ja toimeliaaseen ääntelyyn ja odotuksiin sotaan nähden. - - Muista henkilöistä ei sitten voikaan puhua esikuvina. Osittaisina esikuvina kyllä, muutamista. Varminta on kuitenkin sanoa, että on paljonkin ihmisiä, jotka ovat antaneet Väinö Linnalle aineksia henkilökuvaan."

Syrjän teoksen pohjalta voi todeta, ettei Linna itse toimi suorana, tunnustettuna esikuvana yhdellekään hahmolleen Tuntemattomassa sotilaassa. Moneen hahmoon on voinut suodattua aineksia niin konekiväärikomppanian tovereiden kuin Linnan itsensä ajattelusta, mutta näiden yhteyksien jäljittämistä ei voi pitää luotettavana tai mielekkäänä, ovathan kirjan hahmot enemmän kuin yhdistelmä eri esikuvista napsittuja piirteitä.

Jaakko Syrjän Linna-teos Vaski-verkkokirjastossa:

https://vaski.finna.fi/Record/vaski.430361