Kysyisin tällaisen runon perään, jota isosiskoni on minulle lukenut ollessani alle kouluikäinen, ehkäpä vuonna 1992. Muistan vain onnettoman pienen pätkän…

Kysytty

Kysyisin tällaisen runon perään, jota isosiskoni on minulle lukenut ollessani alle kouluikäinen, ehkäpä vuonna 1992. Muistan vain onnettoman pienen pätkän kyseisestä runosta, olen ollut noin 4v tätä kuullessani. "ähäkutti kuivalutti otan sinut kiinni! Etpäs ota! Otanpas!" ... Ja " kynnellänsä hiirtä hipas". Runossa kissa jahtasi hiirtä. Mahtaakohan tällaista runoa löytyä mistään?

Vastaus

Vastattu

Runo on Kaija Pakkasen "Ähäkutti kuivalutti". Se alkaa: "Katti kerran metsästeli". Runossa kissa jahtaa hiirtä: "...tassullansa kiinni hipas". Runo sisältyy Kaija Pakkasen kirjoihin "Huilu hilpeä : loruja ja saturunoja" (WSOY, 1976) ja "Leikkimökin runokoppa" (Otava, 1982).