Kysyisin suomalaisten lukuharrastuksesta. Paljonko suomalaiset lukevat nykyään? (Esimerkiksi montako kirjaa keskimäärin suomalaiset lukevat vuodessa?) Onko…

Kysytty

Kysyisin suomalaisten lukuharrastuksesta.
Paljonko suomalaiset lukevat nykyään? (Esimerkiksi montako kirjaa keskimäärin suomalaiset lukevat vuodessa?) Onko lukuharrastuksessa eroja eri ikäryhmien välillä? Mikä on kehityksen suunta verrattuna esimerkiksi 80-luvun tilanteeseen?
Mistä tämä kehitys johtuu? Miten suomalaisten lukuharrastusta voisi edistää ja miksi se olisi tärkeää?

Vastaus

Vastattu

Tilastokeskuksen Vapaa-ajan osallistuminen -tilastojen mukaan vuonna 2017 13 prosenttia 10 vuotta täyttäneistä suomalaisista ilmoitti lukeneensa vähintään 10 kirjaa viimeisen puolen vuoden aikana. Vuonna 1981 vastaavaa ilmoitti vielä joka kolmas vastaaja, eli kirjojen lukeminen on vähentynyt. Suosituinta lukeminen on 10–14-vuotiaiden keskuudessa ja yleensä naiset lukevat enemmän kuin miehet.
Voit tutustua tarkemmin näihin tilastoihin Tilastokeskuksen sivuilla osoitteessa http://www.stat.fi/til/vpa/2017/03/vpa_2017_03_2019-04-25_kat_001_fi.html

Suomalaisten lukuharrastusta edistetään esim. kouluissa ja kirjastoissa monin projektein. Osaan näistä voit tutustua mm. Lukukeskuksen sivuilla osoitteessa: https://lukukeskus.fi/toiminta/

Varsinkin lasten lukuharrastuksen edistämisestä on julkaistu paljon kirjoja. Löydät niitä kirjastosi tietokannasta todennäköisimmin asiasanoilla lukeminen, lukuharrastus ja lukutaito. Hyvä esimerkki näistä on Kaisa Laaksosen Suuri lukuseikkailu (Avain 2017). Hieman vastaava myös aikuisia lukemaan innostava teos on Marika Helovuon 100 syytä lukea : lukukipinän sytytyskirja (Avain 2016).