Kysyisin sukunimen Hovilainen historiaa ja mahdollista tarkoitusta. Suojattu sukunimi? Kiitos.

Kysytty

Hei, kysyisin sukunimen Hovilainen historiaa ja mahdollista tarkoitusta. Suojattu sukunimi? Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hovilainen kuuluu samaan ryhmään kuin sukunimet Hovi, Hovinen ja Hovila. Sanaa hovi on käytetty Itä-Suomessa merkityksessä "suuri talo, kartano". Hovi-nimisiä kartanoita ja Hovila-nimisiä suuria tiloja löytyy monista paikoista Suomessa. Usein nimi on annettu leikki- tai pilkkamielessä myös vähäpätöiselle mökille. Nimen Hovilainen taustalla on Hovila-nimiset talot.

Hovilaisista löytyy mainintoja Hartolasta, Siilinjärveltä, Nilsiästä ja Joutsasta. Vanhat tiedot nimestä Hovilainen löytyvät Karjalankannakselta 1700-luvulta.

Lisää tietoja voi etsiä kirjoista Uusi suomalainen nimikirja ja Pirjo Mikkonen ja Sirkka Paikkala: Sukunimet (2000).

Nykyisen nimilain mukaan kaikki käytössä olevat sukunimet ovat suojattuja.