Kysyisin sitä, miten etsiä netistä tietystä aiheesta käytyä keskustelua lehtien digiversioissa ja niiden lukijakommenteissa? Onko tietoa mahdollista saada…

Kysytty

Hei!
Kysyisin sitä, miten etsiä netistä tietystä aiheesta käytyä keskustelua lehtien digiversioissa ja niiden lukijakommenteissa? Onko tietoa mahdollista saada kattavasti hakukoneella (Googlella) vai pitäisikö käydä tekemässä erikseen hakuja digilehden omasta arkistosta ja niiden hakukoneella - jollaisia muuten näyttää olevan aika harvakseltaan (esimerkiksi Ilta-Sanomilla ei näytä olevan ollenkaan tällaista).

Entä miten löytää kätevimmin tietystä aiheesta käytyjä keskusteluja blogeissa ja niiden lukijakommenteissa?

Kiitoksia vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Googlen tarkennetulla haulla pystyt rajaamaan haun johonkin tiettyyn verkkosivuun, esim. tiettyyn blogiin tai blogiosoitteen juureen.

Lehtien arkistot ovatkin kinkkisempi juttu. Meillä Jyväskylän kaupunginkirjastossa on pääsy Keskisuomalaisen arkistoon, mutta kotikoneelta arkistoon ei pääse. Mutta tämäkin arkisto on tosiaan käyttäjille maksullinen, eikä siihen pääse kotoa vapaasti. Sellaista hakua en tiedä olevan, jonka pystyisit rajaamaan lehtien arkistoihin.