Kysyisin sisarpuolista. Jos sisaruksilla on sama äiti, mutta eri isä jotka ovat täysiä veljiä. Niin kuinka paljon on sisaruksilla yhteistä perimää? Sen tiedän…

Kysytty

Hei! Kysyisin sisarpuolista. Jos sisaruksilla on sama äiti, mutta eri isä jotka ovat täysiä veljiä. Niin kuinka paljon on sisaruksilla yhteistä perimää? Sen tiedän että täysillä sisaruksilla on 50% ja sisarpuolilla 25%. Onko tässä tapauksessa sitten jotain siitä välistä?

Vastaus

Vastattu

Jos sisaruksilla on sama äiti mutta molemmilla on eri isä ja isät ovat veljiä keskenään, sisarukset ovat tosiaan sisarpuolia. Näin ollen heillä olisi 25 % yhteisiä geenejä äidin puolelta. Isien puolelta lapset puolestaan ovat serkkuja keskenään, joten yhteisiä geenejä on noin 12.5 %. Näin ollen yhteisiä geenejä lapsilla keskenään voi olla 37,5 %. Kysessä on kuitenkin aika karkea arvio ja todennäköisyyksiä käyttäen tehty laskutoimitus. Lopullisent tiedon asiasta antaisi parhaiten varmasti geenitesti.

Kiinnostava kirja geeneistä ja mistä olemme tulleet on esimerkiksi Adam Rutherford: Lyhyt historia meistä kaikista - ihmiskunnan tarina geenien kertomana.

2 ääntä

Kommentit

Jos kahdella eliöllä on vain 37,5 % samoja geeneja, ne eivät voi kuulua samaan eliölajiin.

Ylivoimaisesti suurin osa geeneistä on täysin samoja kaikilla kolmella vanhemmalla, joten myöskin veljesten geenit ovat lähes samat. Ero on niin pieni ettei sitä voi ilmaista prosentteina tai promilleina, vaan eteen tarvitaan niin monta nollaa ettei sitä kannata siinä muodossa edes yrittää ilmaista.