Kysyisin sellaista asiaa että milloin nimi Sara tuli suomalaiseen kalenteriin? minkälainen historia tällä nimellä on, myös muualla mailmaa kuten englannissa?

Kysytty

hei, kysyisin sellaista asiaa että milloin nimi Sara tuli suomalaiseen kalenteriin? minkälainen historia tällä nimellä on, myös muualla mailmaa kuten englannissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaiseen almanakkaan Sara tuli vuonna 1995. Sara nimi tosin löytyy jo 1700-luvun suomalaisessa almanakassa. Sara on vanha heprealaisperäinen naisen nimi, joka merkitsee ruhtinatarta. Vanhassa testamentissa nimeä kantaa Abrahamin vaimo. Meillä rinnakkaismuoto on Saara, ja englanninkielisillä alueilla Sarah. Nimi on ollut Englannissa käytössä jo 1200-luvulla muodossa Sarra, ja 1700-luvulta lähtien Sarah. Suomessa Sara nimen suosio alkoi 1990-luvulla ja vuonna 2002 se oli suomenkielisten tyttöjen yleisin ensimmäinen etunimi.

Lähteet: Anne Saarikalle: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (Gummerus 2007)
E.G. Withycombe: The Oxford dictionary of english christian names (Oxford 1977