Kysyisin Oosa-nimen alkuperää. Onko se johdannainen Roosa nimestä vai jostain o:lla alkavasta nimestä ?

Kysytty

Kysyisin Oosa-nimen alkuperää. Onko se johdannainen Roosa nimestä vai jostain o:lla alkavasta nimestä ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oosa on luultavasti suomennettu suositusta ruotsalaisesta Åsa-nimestä, mutta tämä suomalaistettu versio ei ole jostain syystä yleistynyt, väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan nimeä on annettu kaikkiaan vain 42 kappaletta . Åsa tulee pohjoismaisesta jumaltarustosta, jossa aasat ovat mahtava jumalsuku. Suomessa Åsa on ruotsinkielisessä almanakassa, nimipäivä on 13.6.

Lähteet:
Juri Nummelin: Eemu, Ukri, Amelie. 2000 kaunista ja harvinaista etunimeä (Nemo 2005)
Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1