Kysyisin onko Teillä aineistoa (esim. historiikkia, karttoja ym.), joka kertoisi Lempaalasta (Karjalan kannas, Pohjois-Inkeri)?

Kysytty

Kysyisin onko Teillä aineistoa (esim. historiikkia, karttoja ym.), joka kertoisi Lempaalasta (Karjalan kannas, Pohjois-Inkeri)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lappeenrannan maakuntakirjaston kokoelmissa ei ole Lempaalasta varsinaista pitäjänhistoriaa. Hakusanalla Mustiala ei löydy mitään. Lempaalasta meiltä löytyy seuraavanlaista materiaalia:

Kirjat:
Hietamies, Laila: Siellä jossakin : romaani. 2003. Otava
Ikävalko, Pentti: RjP 2:n korpraali kertoo. 1990
Karjala nyt 1: kartta. 1987. Sun press
Peitsara, Tapio: Kertomus jääkäripataljoona 6:n vaiheista vuosina 1943-44 Suomen ja Neuvostoliiton välisesä nk Jatkosodassa. 1976.
Rajajääkäripataljoona 1 : kuvitettu sotapäiväkirja 1941-1944. 1993. Rajajääkäripataljoona 1:n asevelitoimikunta.

Lehtiartikkelit:
Hirvonen, Martti: Risti Inkerinmaan vehreässä lehdossa : matka Inkerinmaalle Lempaalaan, Toksovaan ja Kelttoon 9.-12.8.1996. // Inkeriläisten viesti. - 1996, n:o 11, s. 5-8
Jarva, Jaakko: Kannasta koukittiin Lempaalan järvelle asti. // Säkkijärvi. - 2000, n:o 9, s. 7
Konkka, Unelma: Lempaalan Pesoset. // Carelia. - 1994, n:o 1, s. 6-18
Korkka, Keijo: "Risti on pystytetty - sisimpäni on saanut rauhan. // Inkeriläisten viesti. - 1996, n:o 11, s. 3-4
Korkka, Keijo: Kotiseuturetkellä Lempaalassa. // Inkeriläisten viesti. - 2001, n:o 7-8, s. 12-13
Korkka, Keijo: Muistoristi Lempaalan kirkonmäelle. // Inkeriläisten viesti. - 1996, n:o 5, s. 7-8 Kähäri, Matti: Lusikan retket. // Rautulaisten lehti. - 1990, n:o 3,4,5,6, s. 65-66,87-88,105-106,127-128
Lempaala : Kivennavan ja Raudun kunnat sekä osa Venäjän valtakuntaa [kartta]. 1922. Maanmittaushallitus
Lempaala : Kivennavan ja Raudun ... - 1:100000 [kartta]. 1922
Metsävirta, Evert: Asemasotaa ja "ihmeellinen varjelus". // Säkkijärvi. - 1999, n:o 10, s. 4
Nurmi, Pentti: Ihmeellinen uni. // Rautulaisten lehti. - 1995, n:o 5, s. 10-13
Rajatammi, Alina: Muistelmia Lempaalasta. // Inkeriläisten viesti. - 1988, n:o 6-8, s. 6-7
Tiainen, Bruno: Ihmeellinen uni herätti muistoja. // Rautulaisten lehti. - 1996, n:o 1, s. 7-8

Mikrofilmit:
Lempaalan kirkonarkisto os 248 [mikrofilmi], 1984
Lempaalan kirkonarkisto os 249 [mikrofilmi], 1984
Materiaalia on mahdollista saada kaukolainaksi.