Kysyisin nimistä: Henrietta, Susanna, Rosalia ja Emilia. Mistä nämä ovat peräsin? Ja mitä ne tarkoittavat? Kiitokset sinulle, jos ehdit vastailla.

Kysytty

Hei. Kysyisin nimistä: Henrietta, Susanna, Rosalia ja Emilia.
Mistä nämä ovat peräsin? Ja mitä ne tarkoittavat?
Kiitokset sinulle, jos ehdit vastailla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Henrietta on muunnos ranskalaisesta nimestä Henriette, joka puolestaan johtuu saksalaisesta nimestä Heinrich (koti tai mahtava). Henrietta-nimi oli vuosisadan alkupuolella harvinainen, mutta on myöhemmin yleistynyt. Susanna on vanha nimi. Hepreassa nimi merkitsee liljaa. Katolisessa kirkossa Susanna on monen pyhimyksen nimi. Nimestä on paljon muunnoksia, muun muassa Susan ja Susanne. Rosalia on italialainen muunnos ruusua merkitsevästä nimestä Rosa. Se voi olla myös yhdistelmä nimistä Rosa ja Lia. Emilia on peräisin ylhäisestä muinaisroomalaisesta Aemilius-suvun nimestä. Sekin on hyvin yleinen nimi, josta on olemassa monia muunnoksia, esimerkiksi Emily ja Emelie.

Lähde: Saarikalle-Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön.
Lisää valmiita vastauksia löytyy Kysy kirjastonhoitajalta-vastausten arkistosta osoitteesta http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx
Kirjoita hakulaatikkoon esim. näin: etunimet, Emilia.

Läh