Kysyisin erään laulun alkuperää ja sitä, kuinka vapaasti ko. laulua saa käyttää julkaistussa materiaalissa. Kyseessä on ruotsinkielinen lastenlaulu nimeltä…

Kysytty

Hei,

kysyisin erään laulun alkuperää ja sitä, kuinka vapaasti ko. laulua saa käyttää julkaistussa materiaalissa. Kyseessä on ruotsinkielinen lastenlaulu nimeltä Fingerfamilj. Sanat kuuluvat seuraavasti:

Pappa finger pappa finger var är du?
Här är jag här är jag hur mår du?
Mamma finger mamma finger var är du?
Här är jag här är jag hur mår du?

Broder finger broder finger var är du?
Här är jag här är jag hur mår du?
Syster finger syster finger var är du?
Här är jag här är jag hur mår du?

Baby finger baby finger var är du?
Här är jag här är jag hur mår du?
Hela handen hela handen var är du?
Här är jag här är jag hur mår du?

Tämä laulu löytyy samoilla sanoilla englanniksi (Finger family tai Daddy finger), saksaksi, espanjaksi, ranskaksi jne. Siitä on tehty lukuisia YouTube-videoita viimeisen vuosikymmenen aikana.

Osaisitteko sanoa, onko kyseessä kansansävelmä ja ovatko sanat tekijänoikeuden alaiset vai vapaasti käytettävissä?

Vastaus

Vastattu

Kappale vaikuttaisi sellaiselta, että tekijänoikeuksien omistajaa ehkä ole. Sitä ei löytynyt esimerkiksi Visarkivetistä, https://katalog.visarkiv.se/lib/Default.aspx?item=14. Tekijänoikeuksista kannattaa kuitenkin kysyä Tekijänoikeusjärjestöiltä, https://tekijanoikeus.fi/usein-kysyttya/. Kysymyksen pystyy lähettämään kohdasta Etkö löydä etsimääsi?