Kynttiläpidike/teline, mitä kannettiin yhdellä kädellä, ja missä oli jonkinlainen pieni "lautanen", mihin steariini valui. Ennen sähköä sisällä kävellessä…

Kysytty

Kynttiläpidike/teline, mitä kannettiin yhdellä kädellä, ja missä oli jonkinlainen pieni "lautanen", mihin steariini valui. Ennen sähköä sisällä kävellessä mukana, ainakin joissain elokuvissa... Mikähän on tuon esineen oikea nimi? Mieleen tulee vain "lampetti", mutta sehän oli yleensä seinällä.

Vastaus

Vastattu

Yökynttilänjaloista kerrottiin Museoviraston kirjastosta seuraavaa:

”Yökynttilänjalat olivat pienikokoisia. Niitä pidettiin joko yöpöydällä tai kannettiin kädessä pimeässä liikuttaessa. Kustavilaisissa yökynttilänjaloissa pesä levenee suoraan pyöreäksi jalaksi. Peukaloripa erottaa sen muista kynttilänjaloista. Kynttilänjalkojen tukevoittamiseksi niiden sisusta täytettiin usein lyijyllä… ” (sitaatti Raimo Fagerströmin kirjasta: Hopeaa Suomen kansallismuseon kokoelmissa).

Suomalaista hopeaa –kirjassa Fagerström sanoo näin: ”Yökynttilänjalat ovat edelleen suosittuja. Muodoltaan ne  eivät eroa tavallisista kynttilänjaloista, lukuunottamatta sitä, että niissä on nelikulmainen laattamainen jalka. Jalan reunakoristeena on yleensä stanssattu nauhakoriste. Jaloissa on rengas sormiotetta varten.”

Kiitos Kansallismuseolle ja Museoviraston kirjaston vastaavalle tietoasiantuntijalle avusta vastauksen löytämisessä. Kansallismuseolla on myös oma Kysy-palvelu, katso

https://kysymuseolta.fi/kansallismuseo/

Valokuvia yökynttilänjaloista voi katsoa google kuvahausta nimellä "chamber candlestickholder with pan" tai "candle holder with drip tray".