Kymmenisen vuotta sitten tässä palvelussa vastattiin kysymykseen, jonka esittäjä kertoi tekevänsä gradua siitä, miten saamelaisia esitetään suomalaisissa…

Kysytty

Kymmenisen vuotta sitten tässä palvelussa vastattiin kysymykseen, jonka esittäjä kertoi tekevänsä gradua siitä, miten saamelaisia esitetään suomalaisissa koulukirjoissa. Löytyykö tuo gradu (mikäli se valmistui) tai onko sittemmin julkaistu muuta aiheesta kertovaa? Kiinnostaisi myös saamelaisten esittäminen suomalaisessa kaunokirjallisuudessa viime vuosikymmeninä, ensisijaisesti muiden kuin saamelaisten itsensä kirjoittamassa.

Vastaus

Vastattu

Etsimäsi pro gradu voisi olla jompikumpi näistä:

Korva, Minna-Maarit 2012. Romanit ja saamelaiset yläkoulun maantiedon, historian ja yhteiskuntaopin oppikirjoissa. Osoitteessa https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201206041152.

Joki, Anniina 2014. Oulun koulun kohinaa kohtaa oppikirjat - koululehti Lappi- ja saamelaiskuvan rakentajana. Osoitteessa  https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406101251.

Muitakin graduja aiheesta toki on. Joni Pelkosen gradu samoista aihepiireistä on ilmestynyt vuonna 2022:

Pelkonen, Joni 2022. "He tapasivat täällä lappalaisia, jotka kuitenkin väistyivät ajettiin heidän tieltään kauemmas pohjoiseen.”: Suomalaisten oppikirjojen saamelaiskuvan muutos ja sen syyt 1920-luvulta nykypäivään”.  Osoitteessa https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-20220310245

Saamelaisten ja saamelaiskulttuurin kuvauksista suomalaisessa kaunokirjallisuudessa on kysytty tässä palvelussa viime vuoden lopulla. Tässä linkki vastaukseen (28.11.2023). Aihe on tietysti laaja, kuten vastauksessa todetaan.

Muutakin tutkimusta on. Noiden listalla mainittujen lisäksi esimerkiksi Veli-Pekka Lehtolan teoksissa Tunturien taika, korpien kirot sekä Rajamaan identiteetit saa hyvän kuvan erityisesti vanhemmasta saamelaisaiheisesta kirjallisuudesta.