Kuuluuko Touretten oireyhtymän oireisiin, että hän sanoo tahtomattaan toiselle esim. että olet ruma eikä tätä voi mitenkään estää?

Kysytty

Kuuluuko Touretten oireyhtymän oireisiin, että hän sanoo tahtomattaan toiselle esim. että olet ruma eikä tätä voi mitenkään estää?

Vastaus

Vastattu

Touretten oireyhtymän tunnusomainen piirre ovat ns. tic-oireet, nopeat, äkilliset, epärytmiset ja tarkoituksettomat liikkeet tai äännähdykset, jotka voivat esiintyä yksittäisinä tai sarjoina. Tic-oireet saattavat olla yksinkertaisia, kuten silmien räpyttely tai yskähdys, tai monimuotoisia, kuten hypähtely tai lauseiden huudahtelu.

Yksinkertaisilla motorisilla tic-oireilla tarkoitetaan yhden lihaksen tai lihasryhmän äkillisiä, nopeita, tahdosta riippumattomia nykäyksiä, jotka ilmenevät tarkoituksettomina liikkeinä (silmien räpyttäminen, suun ja nenänpielen nykiminen, pään heittäminen, hartioiden nytkähdys jne.). Tavallisimmin motorisia tic-oireita esiintyy pään alueella, mutta ne ovat mahdollisia muuallakin vartalossa. Monimuotoiset motoriset tic-oireet ovat pidempiä liikkeitä tai liikesarjoja, jotka ovat usein koordinoituja ja muistuttavat enemmän tarkoituksellisia liikkeitä. Ne ovat kuitenkin pohjimmiltaan tarkoituksettomia ja tilanteeseen luonteeltaan tai voimakkuudeltaan sopimattomia (liike- ja askelsarjat, ihmisten tai esineiden koskettelu, eleiden matkiminen, säädyttömät eleet, itsensä vahingoittaminen jne.).

Yksinkertaisia äänellisiä tic-oireita ovat esimerkiksi rykiminen, yskähtely, niiskuttaminen ja haukahteleva tai vingahtava ääni. Monimuotoisia äänellisiä tic-oireita ovat monimutkaisemmat tahattomat äännähdykset, kuten sanat tai sanaparit, fraasimaiset lausahdukset ja äännähdyssarjat. Tic-oire voi ilmetä myös äänenkorkeuden tai puhenopeuden äkillisenä muutoksena ja puheen sekaan livahtavana asiaankuulumattomana sanana. Eräs monimuotoisen äänellisen tic-oireen muoto on kaikupuhe, ekolalia, jossa toistetaan kaikumaisesti toisen ihmisen puhetta. Joskus toistaminen kohdistuu ympäristön tai luonnon ääniin. Toinen harvinaisempi monimuotoinen äänellinen tic-oire on palilalia, joka tarkoittaa oman puheen tai äänien toistamista. Tällöin puhuja juuttuu toistamaan jo sanomiaan sanoja tai lauseita.

Toisinaan tic-oireen pidätteleminen, siirtäminen tai sammuttaminen voi onnistua. Vaikka tic-oireita on mahdollista jossain määrin hallita tietoisesti, ne eivät kuitenkaan ole täysin tahdonalaisia. Tic-oireet elävät omaa elämäänsä ja ilmenevät ilman että niitä tietoisesti haluttaisiin esittää. Kysymyksessä esitetyn kaltainen skenaario on siis periaatteessa aivan mahdollinen.

Lähde:
Sami Leppämäki ja Tuula Savikuja (toim.), Touretten oireyhtymä