Kuuluuko taloyhtiön vai osakkaan vastuulle pesuhuoneen tuuletusikkunan hyönteisverkko (pokineen)? Hyönteisverkot (ja pokat) hankittu aikoinaan taloyhtiön…

Kysytty

Kuuluuko taloyhtiön vai osakkaan vastuulle pesuhuoneen tuuletusikkunan hyönteisverkko (pokineen)? Hyönteisverkot (ja pokat) hankittu aikoinaan taloyhtiön toimesta kaikille osakkaille.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Osakkaan ja taloyhtiön välisestä vastuunjaosta säädetään asunto-osakeyhtiölaissa. Lain pohjalta on laadittu taloyhtiön vastuunjakotaulukoita, joissa on täsmennetty ja konkretisoitu vastuukysymyksiä. Vastuunjakotaulukossa (2014)  todetaan, että ulkoilmaa vasten oleva tuuletusluukun säleikkö kuuluu taloyhtiölle, mutta säleikön sisäpuolinen hyttysverkko taas osakkaalle.

On mahdollista, että taloyhtiössä on päätetty poiketa ja asunto-osakeyhtiölain mukaisesta vastuunjaosta. Vastuunsiirtopäätös voidaan tehdä yhtiökokouksessa, mutta se ei suoraan koske niitä osakkeenomistajia, jotka eivät ole olleet päätöstä tekemässä. Siis uusia asukkaita.

Taloyhtiöiden osakkaita ja asukkaita neuvovat ainakin seuraavat tahot:

Kirjallisuutta:

Taloyhtiön vastuunjakotaulukko osakkaalle ja asukkaalle 2014. Suomen kiinteistöliitto, 2014
Taloyhtiön vastuunjakotaulukko osakkaalle ja asukkaalle 2017. Suomen kiinteistöliitto, 2017