Kuulin lausuttuna kauniin runon, jonka kuulemma on kirjoittanut portugalilainen runoilija .Nimi saattoi alkaa B- tai P-kirjaimella, Runossa puhuttiin siitä,…

Kysytty

Hei

Kuulin lausuttuna kauniin runon, jonka kuulemma on kirjoittanut portugalilainen runoilija .Nimi saattoi alkaa B- tai P-kirjaimella, Runossa puhuttiin siitä, miten ei pidä korostaa tai väheksyä itseään, koska myös kuu heijastuu kaiken kokoisiin lammikoihin.
Pystyykö näin vähäisin tiedon löytämään oikean runon?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä lienee portugalilainen runoilija Fernando Pessoa. Pentti Saaritsan suomentamasta Hetkien vaellus (Otava 1974) runokirjasta löytyy seuraavanlainen runo.

" Ollaksesi suuri ole kokonainen: älä mitään itsessäsi liioittele, äläkä sulje pois. Ole kaikki kaikessa. Pane kaikki mitä olet pienimpäänkin mitä teet. Niin koko kuukin mahtuu joka lampeen koska se loistaa korkealta. "

Pessoan teoksia on saatavilla kirjaston kokoelmissa, myös Hetkien vaellus.