Kuulin, että Ruotsalainen-järven nimi johtuu siitä, että siinä on ollut Ruotsin raja. Mutta niin ei ole ollut ennen 1700-lukua. Täytyy sillä järvellä olla…

Kysytty

Kuulin, että Ruotsalainen-järven nimi johtuu siitä, että siinä on ollut Ruotsin raja. Mutta niin ei ole ollut ennen 1700-lukua. Täytyy sillä järvellä olla ollut nimi jo ennen sitä. Mikä se on ollut?

Vastaus

Vastattu

Perimätiedon mukaan Ruotsalainen -järven nimi juontaa juurensa siitä, että Marjoniemen ensimmäisen talon isäntä Hannu Pietarinpoika oli alkujaan ruotsalainen. Järveä kutsuttiin hänen laajojen omistuksiensa vuoksi ”Ruotsalaisen vedeksi”. Muita tiedettyjä nimiä olivat myös ”Ruotsi” tai ”Ruotsinvesi”. Myöhäisempiä nimimuotoja ovat olleet ”Ruotsalainen” tai ”Ruotsalaisenjärvi”. Hannu viljeli maatilaansa joskus 1400-luvulla.

Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ruotsalainen_(j%C3%A4rvi)