Miten hait nukkuvat?

Kysytty

Kuulin että joidenkin haiden, esimerkiksi valkohain, täytyy uida jatkuvasti, jotta tämä saisi henkeä kiduksiinsa. Miten moinen eläin nukkuu yönsä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hait eivät yleisen tieteellisen käsityksen mukaan nuku aivan kuten ihmiset tai muut eläimet, mutta niidenkin on aktiivisten jaksojen välillä vietettävä pitkin päivää eripituisia mutta ilmeisesti verrattain lyhyehköjä lepojaksoja. Vuonna 2016 tutkijat onnistuivat näkemään valkohain, joka näytti lepäävän useiden minuuttien ajan lähes täysin liikkumattomassa tilassa osin vahvan virtauksen avittamana. Tällaisille hailajeille tyypilliseen tapaan se ui suu auki ja laski veden poskilihastensa avulla kidusten kautta ulos.

On totta, että monien hailajien on pysyteltävä jatkuvassa liikkeessä, jotta ne kykenisivät hengittämään. Kaikkiin lajeihin tämä ei kuitenkaan päde. Esimerkiksi sitruunahailla, riuttahailla, viiksihailla, valkoevähailla ja eri partahailajeilla on silmiensä takana pieni aukko (spirakkeli), joka mahdollistaa veden pääsyn kiduksiin myös eläimen ollessa paikoillaan. Nämä hait voivat levätä jonkin aikaa myös liikkumatta.

Hailla ei tunnetusti ole silmäluomia, joten niiden silmät ovat jatkuvasti auki. Olivatpa ne syvässä levossa tai eivät, niiden pupillit eivät ilmeisesti milloinkaan lakkaa seuraamasta ympäristön tapahtumia silmä kovana.

Haiden lepäämiseen liittyy edelleen runsaasti arvoituksellisuutta. Erään tutkimuksen mukaan hain selkäydin näyttäisi vastaavan uintiliikkeiden koordinoimisesta, mikä selittäisi niiden kyvyn uida myös käytännössä tiedottomassa tilassa. Kun selkäydin hoitaa hommat, aivot saavat nauttia hyvin ansaitusta lepoajasta.

Alla englanninkieliset linkit, joihin vastaukseni perustui. Mukana myös video uinuvasta valkohaista.

https://www.britannica.com/story/do-sharks-sleep

https://www.thoughtco.com/do-sharks-sleep-2291555

https://www.youtube.com/watch?v=B7ePdi1McMo