Kutsutaanko Mustaamerta mustaksi sen vuoksi että siellä on niin paljon mustia leviä?

Kysytty

Kutsutaanko Mustaamerta mustaksi sen vuoksi että siellä on niin paljon mustia leviä?

Vastaus

Vastattu

Mustameri on saanut nimensä pohjan ominaisuuksistaan. Sitä peittää rikkivetypitoinen musta lieju, joten siitäpäs nimikin.

Lähde: Mustameri ja muita meriä - Kotimaisten kielten keskus (kotus.fi)