-Kunniapuheenjohtan asema. Voitaanko hänet valita yhdistykse hallitukseen ja eri jaostoihin jos hän itse antaa suostumuksensa.Vai onko nimitys este ?

Kysytty

-Kunniapuheenjohtan asema. Voitaanko hänet valita yhdistykse hallitukseen ja eri jaostoihin jos hän itse antaa suostumuksensa.Vai onko nimitys este ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdistysten toimintaa säätelee ensisijassa yhdistyslaki (26.5.1989/503). Lakiteksti löytyy mm. Finlex-säädöstietopankista http://www.finlex.fi/fi/. Laista ei löydy säädöksiä, jotka koskisivat kunniajäsenten tai kunniapuheenjohtajan asemaa. Yhdistyslain 35 § mukaan hallituksen puheenjohtaja ei saa olla vajaavaltainen ja hallituksen muiden jäsenten on oltava 15 vuotta täyttäneitä eikä konkurssissa oleva voi olla hallituksen jäsenenä. Lisäksi hallituksen puheenjohtajan ja jäsenten asuinpaikan on oltava Suomessa tietyin poikkeuksin. Muuta yhdistyslaki ei sano hallituksen jäsenyydestä.
Siten ratkaisevaa tässä tapauksessa on sanotaanko yhdistyksen omissa säännöissä jotakin kunniapuheenjohtajan asemasta yhdistyksessä.

Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisterin lakineuvonnasta (puh. 09-6939 5861) saa maksutonta neuvontaa arkisin klo 8.00-16.15. Sieltä kannattaa varmistaa vastaus kysymykseenne.