Kuningatar Elisabet ehti nimittää 15 pääministeriä, kertoi Ylen aamun ajankohtaisohjelma (Marjo Näkki, 9.9. klo 8.10). Kuuluiko (ja kuuluuko yhä) siten…

Kysytty

Kuningatar Elisabet ehti nimittää 15 pääministeriä, kertoi Ylen aamun ajankohtaisohjelma (Marjo Näkki, 9.9. klo 8.10).
Kuuluiko (ja kuuluuko yhä) siten monarkin vaihtumiseen myös hallituksen tai ainakin pääministerin ero? Muutenhan kuningatar ei olisi ollut nimittäjänä jo Churchillille, joka on mainittu ensimmäisenä 15:stä.

Vastaus

Vastattu

Churchill oli ensimmäinen kuningatar Elisabet II:n valtakauden 15 pääministeristä. Hänen pääministeriytensä alkoi kuitenkin jo lokakuussa 1951, kun vallassa oli vielä Elisabetin isä, kuningas Yrjö VI. Ensimmäinen Elisabetin nimittämä pääministeri oli vuosina 1955–57 tehtävää hoitanut Anthony Eden.

≡ British Prime Ministers Since 1721 Best & Complete UK List (adducation.info)