Kun varaan hyllyssä olevan kirjan, niin miksi varaustani ei oteta vastaan, vaan kirjaa edelleen pidetään hyllyssä?

Kysytty

Kun varaan hyllyssä olevan kirjan, niin miksi varaustani ei oteta vastaan, vaan kirjaa edelleen pidetään hyllyssä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

kun kirjoista tehdään hyllyvaraus, niin varaukset menevät varauslistalle, mikä esimerkiksi pääkirjastolla saattaa olla 700-800 kappalettakin pitkä ruuhkaisina aikoina. Listaa sitten lähdetään purkamaan järjestyksessä, ja jos lista sattuu olemaan pitkä, niin siihen muodostuu viive ennen kuin varattu kirja on haettu hyllystä. Työntekijä siis hakee kirjan ja palauttaa sen päätteellä, jolloin kirjan status muuttuu joko noudettavaksi ja asiakkaalle lähtee viesti tästä tai sitten kirja lähtee kuljetukseen toiseen yksikköön, jos noutopaikka on toisessa kirjastossa. Joskus käy myös niin, että kirja on kadonnut hyllystä, ja viive kasvaa, mutta saman päivän aikana vähintään ilmoitetaan asiakkaalle, että kirja on kadonnut tai sitten tilataan toisesta yksiköstä ja siihenkin menee hieman aikaa. Joitakin poikkeuksia on vielä, kuten varastokirjat joita pääkirjastolla haetaan aina aamupäivisin kellarista. Tällöin iltapäivällä tai illalla tehdyt varaukset menevät noudettaviksi vasta seuraavana aamuna.