Kun perheetön yksineläjä, joka asuu kaupungin vuokra-asunnossa eikä hänellä ole juurikaan omaisuutta, kuolee -kuka saa mennä hänen asuntoonsa selvittämään…

Kysytty

Kun perheetön yksineläjä, joka asuu kaupungin vuokra-asunnossa eikä hänellä ole juurikaan omaisuutta, kuolee

-kuka saa mennä hänen asuntoonsa selvittämään hänen asioitaan, tyhjentämään asunnon ja irtisanomaan vuokrasopimuksen?

kuka hoitaa hautaamisjärjestelyt ja perunkirjoituksen?

Vastaus

Vastattu

Jos kuolleella henkilöllä ei ole perillisiä, eikä hän ole tehnyt testamenttia, hänen omaisuutensa menee perintönä valtiolle. Valtiolle meneviä kuolinpesiä hoitaa Valtiokonttori. Henkilön kuoltua on siis aluksi selvitettävä hänen perillisensä. Perilliset selvitetään tekemällä täydellinen sukuselvitys, minkä voi tehdä kuka tahansa. Virkatodistuksia voi myös ryhtyä keräämään jokainen, jonka intressissä on löytää kuolinpesään oikeudenomistaja, joka voi päättää kuolinpesän asioista. Vuokrasopimuksen irtisanomisesta ja asunnon tyhjentämisestä huolehtii sukuselvityksessä löytynyt perillinen. Mikäli sukuselvityksestä ilmenee, ettei perillisiä ei ole, tulee tehdä ilmoitus perillisittä kuolleesta henkilöstä Valtiokonttoriin. Valtiokonttori määrää kuolinpesälle pesänhoitajan, joka huolehtii myös vuokra-asuntoon liittyvistä toimenpiteistä.

Hautaamisjärjestelyistä ja perunkirjoituksestakin huolehtii perillinen, mikäli sukuselvityksessä on löytynyt perillisiä. Mikäli perillisiä ei ole Valtiokonttori hoitaa molemmat. Hautaamiseen liittyvät kustannukset maksetaan kuolinpesän varoista. Mikäli kukaan ei ryhdy hoitamaan hautajaisia, eikä varoja ole, hoitaa hautaamisen vainajan viimeisin kotikunta.

Lähteet ja lisätietoa

Suomi.fi: Perillisittä kuolleiden jäämistöt https://www.suomi.fi/palvelut/perillisitta-kuolleiden-jaamistot-valtiokonttori/27e6325b-60fe-4b90-ba75-566ceeb8aa85

Valtiokonttori: Valtiolle menevät perinnöt: https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/perinto-ja-testamenttiasiat/valt…

Valtiokonttori UKK: https://www.valtiokonttori.fi/kysymys/?p=valtiolle-menevat-perinnot&pos…

1 ääntä

Kommentit