Kun pääkirjauksena on yhteisö MARC21 kentässä 110, hyllytetäänkö nimekkeen mukaan vai yhteisön nimen mukaan? Tästä näkyy kirjavia käytäntöjä enkä ole varma…

Kysytty

Kun pääkirjauksena on yhteisö MARC21 kentässä 110, hyllytetäänkö nimekkeen mukaan vai yhteisön nimen mukaan? Tästä näkyy kirjavia käytäntöjä enkä ole varma miten asia menee. Jos pääkirjauksena on henkilö, asia on selvä ja silloin hyllytetään tekijän nimen mukaan (MARC21 kenttä 100), mutta entä kun kyseessä on yhteisö?

Vastaus

Vastattu

Kenttää 110 käytetään, kun bibliografisen tietueen pääkirjauksen otsikko muodostetaan yhteisönnimestä. Eli siis, aina, kun teoksen tiedoissa on kenttä 110, teokset hyllytetään sen mukaan. Käytännössä kyse on silloin yleensä musiikkiäänitteistä.

Helsingin yliopisto : RDA-kuvailu Marc-formaatilla

https://wiki.helsinki.fi/xwiki/bin/view/rdasovellusohje/RDA-kuvailu%20MARC%2021%20-formaatilla/Musiikin%20RDA-sovellusohje/03.%20P%C3%A4%C3%A4kirjauskent%C3%A4t%20%281XX%29/

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Entä jos kyseessä on monografia jolle ei ole merkitty henkilöitä tekijäksi, vaan ainoastaan yhteisö? Käytetäänkö tällöin kenttää 110? Vai 710 (toimittajana yhteisö)? Tällaisia teoksia on itseasiassa paljon, esimerkiksi kuntien julkaisut.