Kun olin lapsi en tiedä että kukaan olisi poiminut tai puhunut suppilovahveroista. Kanttarellit toki tiedettiin ja tunnettiin, mutta koskahan ja kuinka…

Kysytty

Kun olin lapsi en tiedä että kukaan olisi poiminut tai puhunut suppilovahveroista. Kanttarellit toki tiedettiin ja tunnettiin, mutta koskahan ja kuinka suppilovahverot 'löydettiin'?

Vastaus

Vastattu

Helsingin Sanomissa on sopivasti tänään 7.10.2021 julkaistu juttu suppilovahveroista (maksumuuri, jos ei ole omaa tilausta, jutun voi lukea kirjastossa). Siinä biologi, sienitutkija ja -kirjailija Jarkko Korhonen arvioi, että suppilovahveron suosio alkoi sienikirjojen havainnollisista värikuvista. Hänkin muistelee, ettei hänen lapsuudessaan 1980-luvulla vielä etsitty suppilovahveroita. Sen jälkeen suppilovahveroiden käyttö ruokasieninä on yleistynyt.