Kun nyt elokuva Sisu on menestynyt ja katsojia on ameriikoissakin paljon, niin kun sanotaan että lipputuloja on tullun miljoonia dollareita,niin kysyisin…

Kysytty

Kun nyt elokuva Sisu on menestynyt ja katsojia on ameriikoissakin paljon, niin kun sanotaan että lipputuloja on tullun miljoonia dollareita,niin kysyisin ovatko nuo summat elokuvateattereiden tuloa vai tuleeko siitä osa elokuvan tekijöille ?

Vastaus

Vastattu

Yleisellä tasolla voidaan todeta, että elokuvien lipputulot jaetaan pääsääntöisesti teatterien, levitysyhtiön sekä tuotantoyhtiön kesken. Osuuksien määrät sekä muut yksityiskohdat luonnollisesti vaihtelevat aina sopimus- ja tapauskohtaisesti. Elokuvan menestys lippuluukulla heijastuu yleensä kuitenkin lopulta tekijöillekin tuotantoyhtiön kautta.

Nordisk Filmin tiedote Sisu-elokuvan kansainvälisestä levityksestä.

YLEn uutinen Sisu-elokuvan Pohjois-Amerikan ensi-iltaviikonlopusta.