Kun kirjoissa ja aikakauslehdissä lukee alkusivulla yleensä kustantajan nimi, julkaisijan nimi, ulkoasuntoteuttajan/taittajan nimi ja painopaikka, niin minua…

Kysytty

Kun kirjoissa ja aikakauslehdissä lukee alkusivulla yleensä kustantajan nimi, julkaisijan nimi, ulkoasuntoteuttajan/taittajan nimi ja painopaikka, niin minua kiinnostaisi tietää, että kuuluuko ulkoasu/taitto kustantajan, julkaisijan vai painopaikan alaisuuteen vai tekeeko sen yksityinen freelancer? Toisin sanoen työskenteleekö ulkoasuntoteuttaja/taittaja kustantajan alaisuudessa vai teoksen painopaikassa? Onko tässä eroja esim. kirjakustantamojen tai kaksi kertaa vuodessa ilmestyvien lehtijulkaisujen välillä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjan ulkoasua ovat toisaalta kannet, toisaalta kuvien ja tekstin sijoittelu. Ulkoasun suunnittelevat ja toteuttavat graafikko ja/tai taittaja. Graafikon/taittajan työstä kerrotaan Ammattinetissä. Kirjan tuottamista eri näkökulmista käsittelee ”Kustannustoimittajan kirja” (Vastapaino, 2004). Näistä lähteistä ei löytynyt yksinkertaista vastausta kysymykseesi.

Graafikon/taittajan työtä kuvataan näin:

”Kun käsikirjoitus on valmis ja kirjaan mahdollisesti tarvittava kuvitus on hankittu graafikoilta, piirtäjiltä, valokuvaajilta tai kuvatoimistoilta, aineisto siirtyy taittajalle/graafikolle. Hän tekee taiton eli sijoittelee tekstit ja kuvat sivuille sekä suunnittelee toisinaan myös kirjan kannen. … Taittajalta/graafikolta painovalmis aineisto siirtyy tiedostoina kirjapainoon.”

Ulkoasu suunnitellaan siis ennen kirjapainoon lähettämistä. Kustannusalalla toimivilla yrityksillä on arvatenkin erilaisia käytäntöjä siinä, miten ulkoasuun liittyvät työt teetetään. Suurilla kustantajilla lienee omat graafikot/taittajat. Lehtien ollessa kyseessä, vaihtelevat käytännöt niin ikään. Esimerkiksi Hifi-lehden ulkoasusta vastaa ulkopuolinen yritys, kun taas Kodin Kuvalehden ulkoasusta vastaavat graafiset suunnittelijat, jotka ovat osa lehden toimitusta. Voisi olettaa, että pieni kustantamo, joka julkaisee lehteä kaksi kertaa vuodessa, teettää ulkoasun suunnittelutyön ulkopuolisella yrityksellä.

Ammattinetti:
http://www.ammattinetti.fi/web/guest/alat;jsessionid=497960807642B321FD…