Kun kansanedustajan valinta on virallisesti vahvistettu, vaalipiirilautakunta kirjoittaa hänelle valtakirjan. Onko niin että valituksi tulleelle tasavallan…

Kysytty

Kun kansanedustajan valinta on virallisesti vahvistettu, vaalipiirilautakunta kirjoittaa hänelle valtakirjan.

Onko niin että valituksi tulleelle tasavallan presidentille ei kirjoiteta valtakirjaa? Päättelin tämän siitä kun Alexander Stubb näytti kuvan jossa vastaanottaa valtioneuvoston ilmoituksen valinnastaan. Toisessa kuvassa hän kuittaa vastaanottaneensa ilmoituksen.
https://www.instagram.com/alexstubb/p/C3YQePlNQyl/?hl=fi&img_index=1

Vastaus

Vastattu

Hei, kansanedustajan valtakirjan tarkastaminen perustuu eduskunnan työjärjestykseen. Sen toisen pykälän mukaan "Ennen vaalikauden ensimmäistä täysistuntoa eduskunnan pääsihteeri tarkastaa edustajien valtakirjat."

Presidentin virkaanastuminen puolestaan perustuu niin perustuslakiin kuin lakiin tasavallan presidentin vaalista. Perustuslain mukaan "ryhtyessään toimeensa tasavallan presidentti antaa eduskunnan edessä  juhlallisen vakuutuksen." Vakuutuksen antamisen jälkeen presidentti astuu  virkaan.

Presidentinvaalien tuloksen ilmoittaminen sen sijaan perustuu lakiin tasavallan presidentin vaaleista. Tämän lain mukaan "valtioneuvosto toteaa, kumpi ehdokkaista on saanut toisessa vaalissa enemmän ääniä ja sen nojalla tullut valituksi tasavallan presidentiksi. Jos äänimäärät ovat yhtä suuret, valtioneuvosto määrää vaalin tuloksen arvalla. Vaalin tuloksen todettuaan valtioneuvosto ilmoittaa tästä presidentiksi valitulle sekä antaa presidentinvaalin tuloksesta kuulutuksen, joka julkaistaan Suomen säädöskokoelmassa."

Eli tasavallan presidentille ei myönnetä valtakirjaa vaan valtioneuvosto ilmoittaa valitulle henkilölle vaalien tuloksen ja presidentti astuu virkaan annettuaan juhlallisen vakuutuksen eduskunnan edessä.