Kun kansalaiskoulut lopettivat toimintansa, tuliko niiden opettajista enimmäkseen yläasteenopettajia?

Kysytty

Kun kansalaiskoulut lopettivat toimintansa, tuliko niiden opettajista enimmäkseen yläasteenopettajia?

Vastaus

Vastattu

Kyllä. Jatkokoulutuksen turvin ja muilla järjestelyillä valtaosa kansalaiskoulun opettajista sijoittui koulutustaan vastaaviin tehtäviin.

Lähde: Nurmi, V.: Kansakoulusta peruskouluun. WSOY, 1989

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jo rinnakkaiskoulujärjestelmän aikana nähtiin oppikoulujen alaluokilla (keskikoulu) opettajia, joilla oli "vain" kansakoulunopettajan koulutus. Lehtorin virkaa he eivät ehkä saaneet, mutta tuntiopettajat olivat hyvinkin pitkäaikaista henkilökuntaa.