Kun jalkapallo-ottelu aloitetaan, niin teikkauksen voittanut saa valita mihin maaliin pelataan, mutta saako tämä joukkue myös aloittaa pelin?

Kysytty

Kun jalkapallo-ottelu aloitetaan, niin teikkauksen voittanut saa valita mihin maaliin pelataan, mutta saako tämä joukkue myös aloittaa pelin?

Vastaus

Vastattu

Jalkapallon säännöistä päättävä kansainvälinen elin IFAB (The International Football Association Board) kertoo, että kolikonheiton voittanut joukkue saa valita yhden kahdesta vaihtoehdosta: 1) pelin aloittaminen tai 2) hyökkäyssuunnan päättäminen. Toinen näistä vaihtoehdoista siirtyy valinnan jälkeen kolikonheiton hävinneelle joukkueelle. Jos joukkue valitsee, mihin suuntaan se hyökkää, se ei siis aloita peliä.

https://www.theifab.com/laws/latest/the-start-and-restart-of-play/#kick…