Kun hevoselle on naulattu hevosenkenkä, onko se siinä paikallaan tavallisesti koko eläimen loppuelämän?

Kysytty

Kun hevoselle on naulattu hevosenkenkä, onko se siinä paikallaan tavallisesti koko eläimen loppuelämän?

Vastaus

Vastattu

Hevosen kaviot muodostuvat sarveisaineesta, ja ne kasvavat koko ajan. Kasvuvauhti vaihtelee eri hevosilla, mutta yleensä kaviot kaipaavat hoitoa 4-8 viikon välein. Silloin kengittäjä poistaa vanhan kengän, vuolee kavion sopivan pituiseksi ja muotoiseksi ja kiinnittää uuden kengän. Liian pitkät tai väärässä asennossa olevat kaviot aiheuttavat hevoselle ongelmia.

Lähde:

Hevoseni.fi-sivusto: https://www.hevoseni.fi/kavioiden-hoito-ja-kengitys