Kun henkilölle on myönnetty invapysäköintilupa, voiko hän pysäköidä autonsa kaupungin pysäköintiruutuun ilman erillistä pysäköintikiekon käyttöä, eli auton…

Kysytty

Kun henkilölle on myönnetty invapysäköintilupa, voiko hän pysäköidä autonsa kaupungin pysäköintiruutuun ilman erillistä pysäköintikiekon käyttöä, eli auton tuulilasissa selvästi esilläolevan luvan varaisesti? Mitkä ohjeet ja vapautukset koskevat invapysäköntiluvan käyttäjää.

Vastaus

Vastattu

Liikenne- ja viestintäviraston verkkosivujen mukaan liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella saa pysäköidä ajoneuvon yleisille alueille seuraavasti:

  • pysäköintipaikoille, jotka on merkitty pyörätuolimerkillä
  • maksullisille pysäköintipaikoille maksua suorittamatta
  • alueille, joissa pysäköinti on muuten kielletty liikennemerkillä ”Pysäköinti kielletty” tai ”Pysäköintikieltoalue”
  • rajoitusta pidemmäksi ajaksi alueelle, jossa pysäköinnin enimmäisaikaa on rajoitettu
  • pihakaduille sillä varauksella, ettei pysäköinnistä aiheudu huomattavaa haittaa pihakadun liikenteelle eikä muulle käyttämiselle
  • pyöräkadun ajoradalla muuallekin kuin merkitylle pysäköintipaikalle, jos siitä ei aiheudu kohtuutonta haittaa

Lisätietoja liikkumisesteisen pysäköintitunnuksesta Liikenne- ja viestintäviraston verkkosivustolta.