Kun haen tietoja Frank-monihakupalvelulla, miten voin tietää, mitä löydetystä aineistosta on mahdollista lainata kaukolainaksi? Esimerkki: Haluan lainata DVD:n…

Kysytty

Kun haen tietoja Frank-monihakupalvelulla, miten voin tietää, mitä löydetystä aineistosta on mahdollista lainata kaukolainaksi? Esimerkki: Haluan lainata DVD:n "Nuija ja tosinuija" (ohj. Peter Farrelly), jota ei löydy Porvoosta. Jos hakee Frank-monihaulla esim. Helmet-kirjastoista, saa yhden osuman: Maunula. Miten voin tietää, voiko Maunulasta lainata DVD-aineistoa kaukolainaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikki maakuntakirjastot ja Yleisten kirjastojen keskuskirjasto, ( Helsingin kaupungin kirjasto), lähettävät kaukolainoja muille kirjastoille. Käsikirjastoaineistoa ei lähetetä kaukolainaksi. Esimerkkisi "Nuija ja tosinuija" on saatavissa Maunulasta, mutta se on videokasetti eikä DVD.
Eli kun teet Frank-haun ja valitset maakuntakirjastojen aineistot haun kohteeksi, voit tehdä kaukolainapyynnön lähikirjastossasi. Helmet sisältyy myös Frank-hakuun. Helsingin kaupunginkirjasto siis lähettää kaukolainaksi myös siihen kuuluvien lähikirjastojen aineistoa.