"Kun et pääse kirjastoon" -palvelu. Voiko sitä käyttää myös sillon, kun kirjastoon ei pääse lumikasojen ja jään takia? Muutamissa kirjastoissa ei ole tehty huoltotöitä kunnolla eivätkä ole esteettömiä millään mittapuulla...
Vastaus
Kun et pääse -kirjastoon otsikon alla mainittiin erilaisia tapoja hoitaa kirjastoasiointia silloin, kun kirjastoon on vaikeata muuten päästä. Kaikki mahdollisia silloin, kun asiakas ei pysty poistumaan kotoaan. Kotikirjaston haasteena on se, että palvelua ei välttämättä saada parissa viikossa toimimaan. Jäät voivat siis ehtiä vaikka sulaa ennen ensimmäistä käyntiä. Joustoasiakkuus ja valtakirjan käyttö edellyttävät, että asiakkaalla on tuttava, perheenjäsen yms., joka on halukas auttamaan.
1. Kotikirjasto
Uudet asiakkaat ovat tervetulleita Kotikirjastoon eli Helsingin kaupunginkirjaston kotipalveluun. Palvelu on suunnattu helsinkiläisille, jotka eivät iän, sairauden, liikuntaesteen tai vamman takia voi itse asioida kirjastossa. Lääkärintodistusta ei tarvitse mutta arvio asiakkuuden tarpeesta tehdään puhelimitse Kotikirjaston asiakaspalvelussa. Asiakkuus on voimassa toistaiseksi mutta kestää vähintään 6kk. Kotikirjaston käynti on mahdollinen neljän viikon välein (aina samana arkipäivänä.) Se kuinka nopeasti palvelu saadaan käyntiin on kiinni siitä millä alueella asiakas asuu ja milloin kyseinen alue on vuorossa. Neljän viikon kierron aikana käydään läpi kaikki Kotikirjaston 20 aluetta/reittiä.
Kannattaa olla yhteydessä Kotikirjaston puhelinpalveluun ma-pe klo 12-15 p.0931085214 ja kysyä lisää.
2. Joustoasiakkuus
Joustoasiakkuus tarkoittaa sitä, että asiakas valtuuttaa jonkun muun hoitamaan kaikki kirjastoasiat puolestaan. Joustoasiakkuudesta kiinnostuneille on olemassa oma lomake. Asiakkuuden saa käyttöön heti, kun valtuutetuksi suostunut henkilö tulee kirjastoon täytetyn asiakaslomakkeen kanssa. Valtuutetulla täytyy olla henkilöllisyystodistus mukanaan. Kun asiakas, jonka asioita toinen on hoitanut, taas pääsee kirjastoon, hän voi halutessaan irtisanoa joustoasiakkuuden. Irtisanomisen yhteydessä kannattaa ottaa kirjastokortti ja henkilöllisyystodistus mukaan.
3. Valtakirja
Toisen ihmisen voi valtuuttaa myös valtakirjalla hoitamaan kirjastoasioita. Tällöin asioita hoitavan henkilön tulee esittää toisen henkilön kirjastokortti, tämän allekirjoittama valtakirjan sekä oman henkilötodistuksensa kirjaston asiakaspalvelussa. Valtakirja voi olla kertaluonteinen tai toistaiseksi voimassa oleva, ja siihen on yksilöitävä, minkä asian hoitamista varten se on annettu.
Kommentoi vastausta