Kun eduskunta valitsee puhemiehen ja varapuhemiehet, millä tavalla valitaan edustajat tarkastamaan äänestysliput eli laskemaan äänet? Onko siitä mitään…

Kysytty

Kun eduskunta valitsee puhemiehen ja varapuhemiehet, millä tavalla valitaan edustajat tarkastamaan äänestysliput eli laskemaan äänet? Onko siitä mitään virallista sääntöä tai onko jokin vakiintunut tapa?

Kysytäänkö etukäteen halukkaita äänestyslippujen tarkastajiksi vai arvotaanko tarkastajat?

Otetaanko tarkastajat järjestyksessä puolueiden koon mukaan, eli suurimmasta pienimpään?

Vastaus

Vastattu

Eduskunnan nykykäytäntöä äänestyslippujen tarkastajien valinnassa ohjaa eduskunnan vaalisääntö (250/2000): https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000250

Sen 6 §:n 2. momentissa todetaan: "Puhemies määrää neljä edustajaa avustamaan äänestyslippujen tarkastamisessa, annettujen äänten julkilukemisessa ja äänten laskemisessa." Sen tarkemmin asiasta ei säädetä.

Käytännössä puhemies toteaa suurimpien eduskuntaryhmien ilmoittamat henkilöt. Puhemies ei siis heitä valitse.

Historiassa käytäntö on voinut olla eri. Esimerkiksi P. E. Svinhuvud tapasi kutsua ääntenlaskijoiksi edustajia, joiden nimi viittasi kalaan (Kala, Kuha, Lohi, Gädda).