Kumppani on innostunut ajatuksesta asua pakettiautossa. Osaisitko suositella kirjoja aiheeseen liittyen? Mielummin fakta kuin fiktio, mitä vain…

Kysytty

Hei! Kumppani on innostunut ajatuksesta asua pakettiautossa. Osaisitko suositella kirjoja aiheeseen liittyen? Mielummin fakta kuin fiktio, mitä vain pakumatkakertomuksista käytännön pakettiauton remonttivinkkeihin. Suomeksi tai englanniksi. Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Pirkko talvion kirjassa "Äidin kyydissä etelään" ( 1981 ) on heidän pakettiautollaan hyvin tärkeä osa. 5-henkinen perhe matkustaa

halki Euroopan muistaakseni Portugaliin. Aivan fantasiapuolelle menee Kerttu Juvan "Seikkaileva leikkimökki", missä lapset tekevät itselleen liikkuvan kodin vanhasta linja-autosta. He lähtevät matkaan halki Suomen metsästämään kadoksissa olevaa isää. Ratkiriemukas kirja.

5 ääntä

Kommentit

Kröhm...lukiko vastaaja nyt ollenkaan tuon kysyjän kysymystä?
Enpä kerro enempää mistä näin päättelin, arvaatkoon vastaaja ihan itse!

Kysyjä toivoo "mieluummin faktaa kuin fiktiota" pakussa asumisesta ja saa vastaukseksi lasten fantasiakirjan? Ei mennyt minustakaan ihan oikein.

Lisäksi ihmettelen, miksei pakumatkailusta puhuttaessa mainita Aino Huilajan tuoreita kirjoja Pakumatkalla ja Paluumatkalla. Vaikkei kyseessä olekaan suoranaiset oppaat, saa niistä minusta hyviä vinkkejä ja todenmukaista fiilistä siitä, mitä hyvää ja haasteellista pakussa asumisessa voi olla.

No, ainakin vastauksessa heti ensimmäiseksi mainittu Pirkko Talvion kirja on nimenomaan kysymyksessä pyydetyn kaltainen "pakumatkakertomus". Todellisuuspohjainen, omaelämäkerrallinen kirja pakettiautolla (Volkswagen Transporter) matkustamisesta Euroopan halki, vaikka onkin kirjastoissa luokiteltu kaunokirjallisuudeksi.